Sammanfattning av bedrägerirapporten 2024
25 april 2024- Försäkringar bygger på att sprida risker kollektivt, men systemet hotas av bedrägerier.
- Uppskattningsvis 5–10 % av skadeersättningarna är bedrägerier, motsvarande 3,5–7 miljarder kronor per år.
- Försäkringsbedrägerier drabbar alla genom högre premier och minskat förtroende för systemet.
- Bedrägerier utförs av både enskilda individer och organiserad brottslighet.
- Exempel på bedrägerimetoder:
- Överdrivna skadeanspråk (t.ex. påstått stulna eller förstörda föremål).
- Falska skadeanmälningar (t.ex. fabricerade olyckor).
- Manipulerade dokument och kvitton.
- 11 208 utredningar genomfördes under 2024 av försäkringsbolagen.
- 820 miljoner kronor i skadeersättningar avböjdes efter bedrägeriutredningar.
- Vanliga orsaker till avslag:
- Skadan har inte inträffat eller kan inte styrkas (39 %).
- Oriktiga uppgifter har lämnats (19 %).
- Försäkringstagaren vägrar medverka i utredningen (14 %).
- 633 polisanmälningar om försäkringsbedrägeri gjordes 2024.
- Endast 15 % av fallen leder till åtal, trots noggranna försäkringsutredningar.
- En granskning som gjordes under 2024 visade att 73 % av Polismyndighetens nedläggningsbeslut var felaktiga eller orimliga.
Allmänhetens attityder
- 77 % anser att försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott (minskning från tidigare mätningar).
- 65 % kan inte tänka sig att begå försäkringsbedrägeri, men 6 % kan tänka sig att göra det.
- 13 % känner någon som begått försäkringsbedrägeri.
- Endast 19 % tror att risken att åka fast är stor, vilket kan öka benägenheten att fuska.