Försäkringsbranschen granskar reseskador

03 mars 2025

Under 2025 kommer försäkringsbranschen att genomföra en fördjupad kontrollaktivitet med fokus på reseskador. Syftet är att förebygga och motverka bedrägerier inom reseförsäkring.

För att skydda försäkringskollektivet har branschen under de senaste åren intensifierat sitt gemensamma arbete mot försäkringsbedrägerier. En viktig del av detta arbete har varit att genomföra branschgemensamma kontrollaktiviteter för att göra det svårare att genomföra försäkringsbedrägerier.

- Under 2025 kommer reseskador att granskas noggrant. Detta är en del av vårt arbete för att skydda alla ärliga kunder mot bedragare. Bedrägerierna belastar i slutändan de ärliga kunderna i form av onödigt höga premier, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.

Av de försäkringsskador som avböjdes efter bedrägeriutredning under 2024 stod hem-, villa- och reseskador för 28 procent av de avböjda skadekostnaderna och 59 procent av antalet avböjda skador, vilket är en tydlig indikation på att fusk förekommer inom reseförsäkringen.

- Det kan till exempel handla om att överdriva värdet på sakerna i en borttappad resväska eller att åka utomlands för en skönhetsoperation och låta kliniken skriva på kvittot att det gällde en akut sjukhusbehandling under semesterresan, säger Mats Galvenius.

En reseförsäkring skyddar försäkringstagare vid olika oförutsedda händelser på resor, såsom sjukdom, olyckor, förlorat bagage eller inställda resor. Försäkringen ska hjälpa till att täcka de ekonomiska merkostnader som kan uppstå i dessa situationer och ger ett viktigt skydd för resande. Men försäkringssystemet fungerar inte om enskilda individer eller kriminella nätverk missbrukar det för egen vinning.

- Försäkringsbolagen investerar mycket i att förebygga och upptäcka bedrägerier och det finns idag omkring 170 utredare i Sverige. Majoriteten av utredarna har polisär bakgrund och med hjälp av analys och modern teknik kan man avslöja både småskaliga och storskaliga bedrägerier, säger Mats Galvenius.

Kontrollaktiviteten kommer att pågå mellan den 1 januari och 31 december 2025. Resultatet från kontrollaktiviteten kommer redovisas i början av nästa år.

Genom de fördjupade kontrollaktiviteterna får försäkringsbranschen en ökad kunskap om hur bedrägerierna går till inom respektive försäkringsområde som man tar med sig i det fortsatta arbetet med skadereglering och utredning.

Tidigare kontrollaktiviteter har varit:

  • 2017: Fokus på bilbränder
  • 2018: Fokus på arrangerade trafikolyckor
  • 2019: Fokus på stulna och borttappade klockor
  • 2020: Fokus på bilbränder
  • 2022: Fokus på företagsskador
  • 2023: Fokus på manipulerade dokument
  • 2024: Branschen granskade nedlagda polisanmälningar om försäkringsbedrägerier

Kort om försäkringsbedrägerier: De svenska skadeförsäkringsbolagen hanterar årligen över tre miljoner skadeärenden och betalar ut cirka 70 miljarder kronor i skadeersättning till sina kunder. En grov uppskattning är att försäkringsbedrägerier utgör minst 5–10 procent av dessa utbetalningar, vilket motsvarar cirka 3,5–7 miljarder kronor.

Försäkringsbedrägeri är ett brott med fängelse i straffskalan. Den som ertappas med att ljuga eller fuska med sin skadeanmälan riskerar utebliven ersättning, svårigheter att teckna nya försäkringar, återbetalningskrav och lagföring. Att förekomma i belastningsregistret kan dessutom leda till svårigheter att få både jobb och bostad. 

Glömt lösenord
Ange användarnamn. Ange lösenord.

Registrera användare

Här kan du som jobbar med försäkring och utredning av brott registrera dig för att ta del av våra extranätssidor. Har du frågor om inloggning och lösenord maila webmaster@larmtjanst.se Extranätssidorna omfattas inte av utgivningsbeviset.

Registrera

Ange din registrerade e-postadress för att få ett nytt lösenord skickat till dig.

Byt ditt lösenord här. Efter lösenordsbytet loggas du in automatiskt.

Du kan även ringa in ditt tips på 020-325 325 Bifogade filer får max uppgå till 15MB. Du kan även klistra en länk till bilderna i tipsfältet