Larmtjänstpodden: GPS:er och annan spårutrustning- Hur funkar det?

21 maj 2024

I det senaste avsnittet av Larmtjänstpodden pratar vi om spårutrustning- hur funkar det?

Båtar och motorer hittade tack vare spårutrustning- detta är rubriker som upp ofta dyker upp i nyhetsflödena. Men hur funkar det egentligen? Är spårutrustningen verkligen så effektiv, eller lyckas tjuvarna ibland undkomma med sin last? I dagens avsnitt dyker vi in i frågor kring spårutrustning– vi utforskar dess funktioner, effektivitet och ger dig de tips och råd du behöver för att skydda din egendom.

Programledare: Åsa Lundin, Larmtjänst

Gäst: Viktor Eklöf, Larmtjänst

 

Nedan hittar du en transkriptiäon för avsnittet. Transkriptionen är gjord i Microsoft Word. 

Åsa Lundin: Idag ska vi ju prata om spårutrustning och det används ju bland annat mycket i till exempel på båtar och motorer och liknande. Kan vi bara kort. Vad är spårutrustning eller hur funkar det egentligen? En spårutrustning? Vad används det för?

Viktor Eklöf: Ja, om man summerar där till att spårningsutrustningen används för att ha koll på den produkt som båten, motorn, bilen eller vad det nu må vara, vilken position den har var befinner sig föremålet.

Åsa Lundin: Och det låter ju jättebra om man har ett objekt då eller en båt eller motor eller bil eller vad det nu kan vara som blir i stulen och kunna koppla upp och faktiskt se hur det var. Den är någonstans men. Det finns ju också historia om att tjuvarna kanske faktiskt hittar den här spårutrustningen. Stämmer det eller vad är din? Vad är din uppfattning om hur ofta man till exempel hittar detta? Hittar de alltid det eller är det är det effektivt?

Viktor Eklöf: Det är mycket effektivt. Att den som använder det eller brukar den här utrustningen som har monterat den har gjort det på ett bra sätt. Har man ansträngt sig för att gömma utrustningen så är det så att den blir svårare att hitta. Lägger man kraft och lyser på monteringen så är det ett väldigt bra hjälpmedel, men man ska inte heller underskatta de som stjäl den här typen av. Utrustning de tittar igenom. De är medvetna om att det finns spårsändare och de letar för att hitta dem.

Åsa Lundin: Kan man kan man sätta utrustning på egentligen vilket objekt som helst eller vilka är liksom de mest förekommande? Vad använder man det liksom oftast?

Viktor Eklöf: Det man använder är oftast är väl bilar, entreprenadmaskiner, båtar och båtmotorer. Om man tänker sig att själva utrustningen är som ett cigarettpaket eller en tändsticksask i storlek ungefär och. Då måste den ju få plats att gömmas på ett sånt sätt i den. Vad ska man säga i det man vill? Sätta spårsändaren på det måste finnas en ärlig chans att gömma den på ett bra sätt.

Åsa Lundin: Men jag tänker till exempel du som jobbar mycket med den här brottsligheten som drabbar båtägare med brottsligheten när man tar båtar och båtmotorer. Typ en båtmotor är ju väldigt mycket mindre än en bil och kräver kanske en mindre svårkännande. Finns det så små spårsändare?

Viktor Eklöf: Ja, det gör det och man om man är lite finurlig och engagerad i hur man gömmer dem så går det absolut att gömma dem på ett sånt sätt så att det blir svårt för tjuven att hitta. Och det viktiga med det är ju att man själv också vet om var placerad i den här spårsändaren. I samband med att jag har monterat, hur håller jag koll på batteriets livslängd så att jag vet efter de angiven tid att batteriet bör bytas? Hur hittar jag tillbaka till spårsändaren och att man också kommer ihåg att göra det här med jämna mellanrum? För det är inte så särskilt ovanligt att. Att, vi får information om att en båtmotor till exempel är stulen och att man då har glömt att byta batterier så att vi inte har möjlighet att koppla upp den här för att se vad den kan.

Åsa Lundin: Så, det är inte bara att köpa en någon form av spårutrustning, sätta den på ett jättebra ställe och sedan i princip glömma bort den. Och fem år senare så blev den stulen och man kanske inte får kontakt utan man måste ändå ha lite koll på. Batteritid och liknande det.

Viktor Eklöf: Är en jätteviktigt att man ett vet vad man har monterat. En man har monterat den på ett bra sätt. Två man har koll på batterier och man har koll på hur den fungerar och hur man loggar in för att ha kontakt med den här. Utrustningen sen är det ju också viktigt att man kan ju begränsa rörelsen och ytan som föremålet får röra sig i det som man brukar kalla för en säkerhetszon. Och om man då tar en båt för enkelhetens skull tar man upp den på vintern och har den stående på uppställningsplats över hela vintern så kan man göra ett väldigt begränsad säkerhetszon, vilket betyder att inom den här geografiska ytan får min båtmotor vara när den lämnar den här geografiska ytan. Då kommer jag skicka ett larm och då är ju den andra delen att man måste också ställa in utrustningen på sånt sätt så att när man får ett larm om att någonting har hänt så måste man också kunna ta emot den här informationen som kommer ändras om ett SMS eller ett mejl eller telefon. Men problemet är att många gånger så slår man av själva larmfunktionen, för man vill inte få larm i onödan och där har vi ett problem.

Åsa Lundin: Vi ska grotta lite mer i det sen jag tänker att det finns ju lite olika teknologier också. När man pratar om spårutrustning, vad är vad?

Viktor Eklöf: Det man pratar om är väl GPS er, hur den positionerar vilken signal använder man för att säkerställa platsen som den fysiskt befinner sig på?

Åsa Lundin: Ja men bra sen. Finns det ju lite olika precis som du var inne på olika så här spårningsfunktioner, det den kan larma eller den kan skicka sin position på lite olika sätt. Vad är det för olika? Hur skickar den sin position om man säger så?

Viktor Eklöf: Den använder sig av GSM eller 4G nätet för att hålla kontakt med verkligheten eller den som brukar den och sen så använder den då GPS position för att positionera sig fysiskt.

Åsa Lundin: Och vissa kan man följa lajv, men inte alla som jag förstår?

Viktor Eklöf: Det den som du kan följa i realtid kräver att du har det drar ju ganska mycket batteri så då behöver den ju vara ansluten till 1 extern. Batterikälla så att säga.

Åsa Lundin

Och då blir det ofta kanske en större modul som vi pratar om också.

Viktor Eklöf

Ja, den blir ju lite större plus att den behöver ju vara sladdansluten när vi pratar båtmotorer så är det ju så att när man stjäl en båtmotor så. Klipper man ju av all kablage och då klipper man även strömmen till 1 sån typ av enhet. I båtmotorer eller vattenskotrar eller vad det nu må vara så är det då istället ett mindre batteri som sitter fysiskt i själva spåringsutrustningen och det är ju då för att spara batterikapacitet på den så använder man sig istället av att man. Den vi skickar en signal en gång per dygn, förutsatt att det inte har hänt något, då kan man öka på. Intervallet som den meddelar vilken position den har.

Åsa Lundin: Och det, det kan man helt enkelt justera själv att man kan öka det här om man får en till exempel båtmotor som är stulen och man kanske vill ha de här intervallerna lite oftare. Det kan man justera då i efterhand eller?

Viktor Eklöf: Det kan man göra. Man i samband med att man då får en notis, till exempel att. Ens båtmotor har lämnat säkerhetzonen, så kan man ju då söka kontakt med den för att se var befinner det sig nu? Och det bästa är ju då också om man kan få hjälp av leverantören som man har köpt produkten av att säkerställa. Hur lokaliserar jag den här? På bästa sätt vet jag att den här informationen som jag nu får fram är korrekt.

Åsa Lundin: Och jag tänkte du var inne på det tidigare, det här med att de här olika spårsändarna att de larmar på olika sätt. Man kanske väljer den typ av spårutsättningen som passar den typ av objekt som man faktiskt vill sätta den på. Jag läste någonstans att man till exempel kan ställa in hastighetsgräns om den går över en viss hastighet så började den larma. Du var inne lite på det här geofence.

Viktor Eklöf: Om vi börjar med geofens delen så är det ju då det blir lättast att tydligast kanske om man tänker sig sin båt uppställd på en vinterplats, då har man ju den många gånger inhägnat område där båten står. Man kan väl göra en liknelse med att du gör en säkerhetszon kring din motor och så får du en väldigt begränsad yta som signalen ska röra sig inom och där i ska den vara. För nu har jag ställt upp båten här över hela vintern. Då gör jag en begränsning. Jag gör en säkerhetszon runt min motor. Är det så då att den blir stulen förflyttas utanför säkerhetszonen så kommer den skickas ett larm. Till ägaren om att den har lämnat säkerhetszonen och det är ju där det viktiga kommer då in att man själv förstår. Hur har jag ställt in, vad har jag ställt in? Hur tar jag emot den här informationen och vet jag sedan vad jag ska göra mer än för? Man ska inte tro att en spårsändare är någon trolleriutrustning utan det kräver. Också att den som äger och handhar den förstår vad den har gjort och hur den har ställt in.

Nej, det är ju det när den lämnar området eller i samband med att kanske man inte har ställt in ett säkerhetszon område för man glömmer bort det när man är ute och åker båt och så stänger man av så gör man ett för stort säkerhetssotsområde. Då kan man istället när man har konstaterat att man har blivit bestulen så får man vända sig alltså söka kontakt med den här spårningsutrustningen och se var den positionerar.

Åsa Lundin: Vi var inne på det lite så här att det finns väldigt många, många olika varianter på spårutrustning från stora till väldigt små och det känns ganska logiskt att de här stora kanske man använder på större objekt som bilar och entreprenader och de här mindre kanske funkar mycket bättre då i en båtmotor. Man har mindre plats och det finns färre ställen att gömma den på stämmer den?

Viktor Eklöf: Ja, det gör det. Och återigen då så handlar det ju om att hur man har monterat eller gömt eller placerat den här utrustningen är väldigt viktigt för att den ska få sitta kvar och den inte ska bli upptäckt av tjuven.

Åsa Lundin: Vad skulle du säga är viktiga saker att tänka på när man väljer utrustning och då menar inte jag specifika leverantörer utan att tänka på när man gör sitt val.

Viktor Eklöf: Dels så ska man ju tänka på:  Är den här utrustningen anpassad dit jag tänker sätta den och vad är det för typ av information jag vill ha? Vill jag kunna följa någonting dygnet runt/ året runt så kanske jag behöver använda någonting som får en extern strömförsörjning där jag kan få signal hela tiden. Så jag vet exakt var min bil står eller var min skoter eller vattenskoter befinner sig. Annan sak då, återigen så är vi på båtmotorn. Det största problemet är ju när den lämnar båten och därför behöver ju den en egen strömförsörjning. Då har man ju begränsat intervall när den positionerar sig, men den gör ju det en gång per dygn. Är det så att man skulle vara bestulen så kan man ju öka på tidsintervallet så att i kombination med de sakerna och att du själv förstår vad du äger, hur du handhar den, vilka inställningar du gör, hur du hanterar den, hur du tar emot den här informationen och hur du även då kommer ihåg att var har jag monterat. Och vad är det för batteritid kvar? För det är de sakerna som är det största problemet med spårsändare och det  är dess användare. Produkten och tekniken fungerar mycket väl. Problemet är användaren som inte kommer ihåg sina inloggningsuppgifter vara jag monterat den, hur har jag monterat den och så vidare?

Åsa Lundin: Jag tänkte, jag nämnde det lite i inledningen att man ibland ser de här framgångshistorierna när det har blivit någonting som hittat. Kan du ge något bra exempel på en sån här typiskt bra framgångssagorna? Vi har hittat saker tack vare själva utrustningen spårutrustningen.

Viktor Eklöf: Ja, absolut, det finns många tillfällen där man där vi har hittat mycket gods och återigen så handlar det om att alla de här stegen eller kriterierna är uppfyllda, att man har använt utrustningen på ett korrekt sätt. Man vet om vad alltså när man får notis eller larm som man sedan vidarebefordrar till Polismyndigheten som får göra en bedömning och agera utifrån det. Men det är bara för en två veckor sedan så var det en motor som gav en signal om att den befann sig i höjd med Sigtuna och då kunde man överlämna den signalen till polismyndigheten som kunde åka dit titta konstatera och där fanns det flera motorer på ett och samma plats.

Åsa Lundin: Och vi är ju inne nu, i mitten av våren kan man säga och vi går mot en sommar och sommarsemestrar och liknande,  om det är så att man ändå blir bestulen på till exempel båt eller båtmotor, så  finns det ju vissa åtgärder som man redan idag innan stölden skulle kunna tänka på, bortsett då från spårsändare. Skulle du vilja prata lite om vad man ska tänka på. Det är lite speciellt med båtar och båtmotorer för det är ju faktiskt inte registrerat gods heller.

Viktor Eklöf: Och det här är ju många gånger så sitter ju spårsändaren i oregistrerat gods, till exempel entreprenadmaskiner eller båtar, båtmotorer. Och det som är minst lika viktigt att hitta den fysiska positionen på var den finns är ju också att den här informationen som. Man har kopplat till sitt unika föremål i form utav båtmotorn eller vad det nu må vara att man också känner till. Vad är det för uppgifter jag har på den? Jag har gjort en polisanmälan som innehåller unika uppgifter kopplat till mitt föremål spelar ingen roll om det är en båtmotor eller en entreprenadmaskin. Man behöver dessa unika uppgifter för att kunna identifiera den på lika sätt som att man vet var en fysiskt är så måste man också veta, vad är det här för en produkt och vem äger den?

Åsa Lundin: Larmtjänst har ju lanserat ett digitalt båtkort nyligen för att hjälpa till att ha de här uppgifterna i alla fall nära till hands. Kan du berätta lite om det digitala båtkortet?

Viktor Eklöf: Ja tanken med båtkortet som vi har tagit fram är just att underlätta för båtägaren att ha sina uppgifter om båt och båtmotor samlad på en plats på ett enkelt sätt. Du skriver in dina uppgifter du skriver in märkningen på din båt. Du skriver in märkningen på din motor. Du samlar alltihopa tillsammans med bilder på de här sakerna. Bild på skrovnummer bild på motornummer och kanske även en bild då på hela båten. Det i kombination med spårsändaren ger ju en fantastisk produkt för att sen göra även en polisanmälan när man har blivit bestulen. Du har med dina uppgifter på de här sakerna? Du har de på ett enkelt sätt samlat i det digitala lilla båtkortet.

Åsa Lundin: Var hittar man lilla. Lilla digitala båtkortet.

Viktor Eklöf: Ligger på Larmtjänst hemsida.

Jag hoppas att jag har varit tydlig, men om vi ska summera det här lite kort så är det: Använd utrustning som är ändamålsenlig. Fundera också på det allra viktigaste. Kanske var placeras den här och hur gör man det? Dokumentera också själv hur du har gjort för att placera den här? Det är väl de sakerna som man ska tänka på och sen också den andra delen att när du nu är väl placerad på det här objektet lär dig produkten, hur fungerar den? Hur ställer jag in säkerhetzonen? Vilka funktioner finns, vilka uppgifter har jag för att logga in ta mig in och förstår jag hur den här produkten funkar.

 

 

Glömt lösenord
Ange användarnamn. Ange lösenord.

Registrera användare

Här kan du som jobbar med försäkring och utredning av brott registrera dig för att ta del av våra extranätssidor. Har du frågor om inloggning och lösenord maila webmaster@larmtjanst.se Extranätssidorna omfattas inte av utgivningsbeviset.

Registrera

Ange din registrerade e-postadress för att få ett nytt lösenord skickat till dig.

Byt ditt lösenord här. Efter lösenordsbytet loggas du in automatiskt.

Du kan även ringa in ditt tips på 020-325 325 Bifogade filer får max uppgå till 15MB. Du kan även klistra en länk till bilderna i tipsfältet