Stölder av katalysatorer minskade med 44 procent

25 januari 2024

Under 2023 registrerades 4375 stölder av katalysatorer, vilket är en kraftig minskning jämfört med 2022. Minskningen har främst ägt rum under de två sista kvartalen under 2023. Det visar den senaste årsstatistiken från Larmtjänst.

Larmtjänst började sammanställa statistik över stölder av katalysatorer under år 2020. Stölderna ökade kraftigt under 2021 och 2022 då även råvarupriset på Rodium och Palladium (som finns i katalysatorerna) gick upp. Under 2023 ser Larmtjänst för första gången en nedgång sedan man började följa stöldutvecklingen. Under 2023 registrerades 4375 stölder av katalysatorer, en minskning med 44 procent jämfört med år 2022 då det registrerades 7791 stölder.

- Vi ser att råvarupriset på ädelmetallerna Rodium och Palladium minskat det senaste året vilket kan vara en effekt av det minskade antalet stölder av katalysatorer, säger utredare Fredrik Lindstedt på Larmtjänst.

Minskningen har främst ägt rum under de två sista kvartalen.

Diagrammet ovan visar fördelningen av antalet stölder per månad under de senaste fem åren.

Även skadekostnaderna för katalysatorer har minskat under året. Under 2023 uppgick den samlade skadekostnaden till 84 miljoner kronor, vilket är en minskning med 42 procent jämfört med 2022.

Den geografiska analysen visar att storstadsregionerna fortsätter att vara mest utsatta. Under året har antalet stölder i polisregion Stockholm minskat med 60 procent jämfört med 2022. I polisregion Syd har stölderna minskat med 50 procent jämfört med 2022.

katalysatorstölder

Tabellen visar antalet registrerade stölder av katalysatorer per polisregion.

Toyota är det fabrikat som är mest utsatt för katalysatorstölder. 48 procent av stölderna är från Toyotabilar. Toyota Prius av årsmodell 2004–2010 är särskilt stölddrabbad. När det gäller Volvobilar är det främst årsmodellerna 1990–1999 som drabbas av katalysatorstölder. I tabellen nedan redovisas de 10 mest utsatta fabrikaten.

Fabrikat Antal registrerade stölder
Toyota    2082
Volvo   666
Volksvagen 345
Lexus   206
Renault   178
Mitsubishi 171
Honda   116
Skoda   100
Opel   86
Audi   71

För att undvika stöld tänk på följande:

• Parkera din bil i ett garage eller i en upplyst och öppen miljö.
  • Märkprodukter. Detta kan ha en avskräckande effekt.
  • Använd larmsystem.

Om statistiken:

Genom ett samarbete med CAB Group AB har Larmtjänst fått tillgång till statistiska uppgifter ur kalkyleringssystemet CABAS. Statistiken omfattar endast stölder som omfattas av försäkring.

Ta del av hela statistiken här:

Registrera användare

Byt ditt lösenord här. Efter lösenordsbytet loggas du in automatiskt.

Du kan även ringa in ditt tips på 020-325 325 Bifogade filer får max uppgå till 15MB. Du kan även klistra en länk till bilderna i tipsfältet