Stölderna av katalysatorer minskade under andra kvartalet

29 augusti 2023

Mellan den 1 januari och 30 juni stals 3334 katalysatorer i Sverige. Det är en minskning med 13 procent jämfört med samma period förra året. Minskningen har ägt rum under andra kvartalet. Det visar den senaste statistiken från Larmtjänst.

Stölderna av katalysatorer har börjat minska. Under första halvåret har 3334 stölder av katalysatorer anmälts vilket är en minskning med 13 procent jämfört med samma period 2022 då 3817 stölder anmäldes. Minskningen skedde främst under andra kvartalet då stölderna minskade med 28 procent jämfört med samma period året innan.

- Råvarupriset på ädelmetallerna Rodium och Palladium har sjunkit vilket kan vara en anledning till minskningen av antalet stölder, säger utredare Fredrik Lindstedt på Larmtjänst.

Stöldutveckling katalysatorer 2023

Diagrammet visar antalet stölder av katalysatorer under första halvåret mellan åren 2020–2023.

Toyota är det fabrikat som är mest utsatt för dessa stölder, framför allt modell Prius med årsmodell 2004–2010. Av de Volvobilar som blivit utsatta är de flesta av årsmodell 1990–1999.

Tabell katalysatorer

Tabellen visar de 10 mest utsatta fabrikaten och antalet stölder under första halvåret.

De mest drabbade polisregionerna är Stockholm (884), Syd (834) och Väst (709). Bryts statistiken ner på länsnivå så sker flest katalysatorstölder i Stockholms län (883), Skåne län (679) och Västra Götalands län (643).

Skadekostnaden under perioden uppgår till 63 miljoner kronor.

För att undvika stöld tänk på följande:

• Parkera din bil i ett garage eller i en upplyst och öppen miljö.
  • Märkprodukter. Detta kan ha en avskräckande effekt.
  • Använd larmsystem.

Om statistiken:

Genom ett samarbete med CAB Group AB har Larmtjänst fått tillgång till statistiska uppgifter ur kalkyleringssystemet CABAS. I CABAS registreras verkstadsorten. Däremot finns ingen information om stöldort. Stöldplatsort och verkstadsort behöver inte nödvändigtvis överensstämma. Det bör noteras att statistiken endast omfattar stölder som omfattas av försäkring. Statistiken underskattar således det faktiska antalet stölder.

Kontakt: Åsa Lundin, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.lundin@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom.

Registrera användare

Byt ditt lösenord här. Efter lösenordsbytet loggas du in automatiskt.

Du kan även ringa in ditt tips på 020-325 325 Bifogade filer får max uppgå till 15MB. Du kan även klistra en länk till bilderna i tipsfältet