Försäkringsbolagen genomförde fler bedrägeriutredningar under 2016

22 februari 2017

Under 2016 genomförde sakförsäkringsbolagen 7417 bedrägeriutredningar och totalt avböjdes skadeersättningar till ett värde av 471 miljoner kronor. Det visar den senaste årsstatistiken över försäkringsbedrägerier som Larmtjänst och Svensk Försäkring idag publicerar.

bedrägerirapport

Under 2016 genomförde sakförsäkringsbolagen 7417 bedrägeriutredningar, en ökning jämfört med 2015 då det genomfördes 6967 bedrägeriutredningar. Totalt avböjdes skadeersättning till ett värde av 471 miljoner kronor, en ökning med 15 procent jämfört med 2015. Men försäkringsbedrägerier är ett brott med ett högt mörkertal och årligen uppskattas försäkringsbedrägerier kosta omkring 2,5 – 5 miljarder kronor.
Under året polisanmäldes totalt 391 försäkringsbedrägerier varav 330 anmälningar gjordes av försäkringsbolagen.

- Långt ifrån alla försäkringsbedrägerier polisanmäls. Från Larmtjänsts sida ser vi gärna att försäkringsbolagen polisanmäler fler misstänkta bedrägerier. Under 2016 har antalet polisanmälda försäkringsbedrägerier från försäkringsbolagen ökat med 6 procent, säger Mats Galvenius, vd Larmtjänst.

För att motverka försäkringsbedrägerier och för att skydda försäkringskollektivet har försäkringsbranschen under senare år intensifierat det branschgemensamma arbetet. Under 2017 kommer försäkringsbranschen genomföra en bransch-gemensam kontrollaktivitet för att förhindra bedrägerier i form av anlagda bilbränder.

- Bränderna skapar otrygghet i samhället. Försäkringsbranschen vill ta sitt samhällsansvar och utreda om försäkringsbedrägerier är en vanlig orsak till bilbränder. Försäkringsbolagen kommer därför att titta extra på denna typ av skador under året, säger Mats Galvenius.

Det är främst inom hem-/villa-/reseskador och motorskador som försäkringbolagen avslöjar försök till försäkringsbedrägerier. Under 2016 avböjde försäkrings¬bolagen skadeersättning till ett värde av 159 miljoner kronor inom hem-/villa-/reseskador och 137 miljoner kronor inom motorskador. Detta var en ökning med 15 procent respektive 5 procent jämfört med 2015.

bedrägeristatistik  

Den vanligaste orsaken till att försäkringbolaget avböjer utbetalning av skadeersättning är för att försäkringsfallet inte har inträffat eller inte kan styrkas. Andra vanliga orsaker är att försäkringstagaren lämnat oriktiga uppgifter vid försäkringens tecknande eller att skadan är arrangerad.

Larmtjänst har låtit Novus utföra en attitydundersökning som visade att allmänheten har blivit allt mindre förlåtande mot försäkringsbedrägerier och att allt fler kan tänka sig anmäla en person som begått ett försäkringsbedrägeri. För att öka kännedomen om försäkringsbedrägerier kommer Larmtjänst under året att publicera kortare animerade filmer i sina digitala kanaler som visar exempel på olika typer av försäkringsbedrägerier och på vilket sätt bedrägerier drabbar allmänheten.

 


Kontakt: Åsa Sönnerby, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.sonnerby@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se

 

Glömt lösenord
Du har missat att fylla in ditt användarnamn Lösenordet var tom

Bli ny användare

Här kan du som jobbar med försäkring och utredning av brott registrera dig för att ta del av våra extranätssidor. Har du frågor om inloggning och lösenord maila webmaster@larmtjanst.se Extranätssidorna omfattas inte av utgivningsbeviset.

Registrera

Ange din registrerade e-postadress för att få ett nytt lösenord skickat till dig.

Byt ditt lösenord här